5 inzichten na 100 x Podcast van de Week

Dit is de 100e aflevering van de Podcast van de Week. Marvin Jacobs luisterde vele uren naar audioproducties van merken en instanties.

In deze jubileumeditie zet hij zijn opgedane inzichten op een rij. Plus: de lancering van de Professor Podcast GPT, zodat iedereen van die inzichten gebruik kan maken. 

De ‘Podcast van de Week’ is jarig. In 2021 begon ik vanuit Airborne met reviewen van podcasts die in opdracht gemaakt zijn, met een communicatie- of merkdoelstelling. Inmiddels zijn we ruim drie jaar en honderd afleveringen verder: daarmee is de niche een stuk groter dan gedacht. En dan is er nog altijd meer dan genoeg te bespreken, bedrijven zien blijkbaar de waarde van het medium. Nu werd er met podcasts lange tijd veel aangerommeld, met ondoordachte formats en ellenlange, slecht opgenomen conversaties. Maar gelukkig neemt de kwaliteit - zeker het laatste jaar - steeds meer toe.

Waar zit de groei?

De snelst groeiende subcategorie is recruitment. Werkgevers zijn - zeker na corona - naarstig op zoek naar goed personeel. Een podcast blijkt voor veel organisaties een passend middel om meer van zichzelf te laten zien. Neem bijvoorbeeld de AIVD, dat al 3 seizoenen lang De Dienst maakt. Of het bekroonde Below the radar, Above yourself, van het Korps Commandotroepen. Twee producties die ook voor niet-werkzoekenden de moeite van het luisteren waard zijn. 

Andere groeiende subcategorieën: culturele instellingen (zoals De verdwenen SS’er en Jan van Leiden) en (semi-)overheidsinstellingen (Impact in de polder, Alles op tafel).

De podcast als pr-tool

Podcasts die bij moeten dragen aan pr-doelstellingen, zien we ook steeds vaker voorbijkomen. Meest bekende voorbeeld in Nederland is ongetwijfeld Door de ogen van de Koning, waarin Koning Willem-Alexander wordt geïnterviewd door Edwin Evers. De pr rondom de koning is erop gericht om hem zo menselijk en empatisch mogelijk neer te zetten, zeker na een aantal onhandige acties van de afgelopen jaren. Met deze podcast lukt dat goed: als luisteraar krijg je een goed beeld van hem en zijn drijfveren. 

Een ander pr-voorbeeld zit totaal aan de andere kant van het spectrum: Pornhub. ‘s Werelds grootste online porno-leverancier wil het punt maken dat porno en sekswerkers maatschappelijk steeds meer in het nauw worden gedreven - en waarom dat een slechte zaak is. 

De niche is groot

Dat de podcast het perfecte medium is om subdoelgroepen te bedienen, wisten we al: geen hobby of sport waar géén show over te vinden is. Maar dat je als merk zo’n niche totaal kunt toeëigenen, dat is minder bekend. CompaNanny doet dat bijvoorbeeld heel slim met De opvoedcast, in de categorie kinderen en opvoeden. Of neem het Britse Gardening with the RHS, dat al ruim tien jaar met veel liefde podcasts maakt over tuinieren. Beiden staan structureel bovenaan de charts in hun specifieke subcategorie. Het geheim? Heel frequent en consistent afleveringen blijven maken. 

The dark horse in branded podcasting

Wie nadenkt over een podcast, komt vrijwel altijd bij non-fictie. Dus interviews of andere verhalen uit de ‘echte’ wereld. Wanneer je dat níét doet en kiest voor fictie, steek je al gelijk boven het maaiveld uit. De klassieker in dit kader is The Message, van General Electric. Een recenter voorbeeld is het futuristische Hypnopolis. Niet alleen prachtig gemaakt, maar afzender BMW laat er ook nog eens mee zien ver vooruit te kijken naar de toekomst. Een Nederlands voorbeeld is Groene Oren van Staatsbosbeheer, dat buitengewoon grappig en origineel is.

Doe iets onverwachts

De wereld van audio en podcasts is nog volop in ontwikkeling. En bij gebrek aan conventies en regels, is er nog alle ruimte om de grenzen op te rekken. De twee leukste voorbeelden daarvan zijn beiden afkomstig van toerismebureaus. Dreaming of one day verscheen ten tijde van corona, toen reizen onmogelijk was. Deze podcast is een geleide meditatie over de schoonheid van Zuid-Afrika, met als onderliggende boodschap: je kunt er wel niet heen op dit moment, maar er vast van dromen is wél mogelijk. 

Visit Sweden gaat met Kiln nog een stap verder: in deze fictie-podcast hoor je verhalen over mythologische wezens. De mooiste plek om dat te beluisteren is een Zweeds bos, zo is de boodschap. En je kunt als luisteraar niets anders dan dat ter harte nemen, want met behulp van geofencing moet je ook echt naar Zweden afreizen om de inhoud te beluisteren. 

Nieuw: Professor Podcast GPT

Ter gelegenheid van dit memorabele jubileum, is alle inhoud van deze rubriek ingevoerd in een eigen variant van ChatGPT: Professor Podcast GPT (vernoemd naar de geuzennaam waarmee ik al enige tijd door het leven ga). Alle vragen over podcasts en over hoe je als merk of bedrijf het medium inzet, kun je hier stellen. Deze speciaal ontwikkelde AI-tool geeft je vervolgens het antwoord dat je van mijzelf zou krijgen - als het goed is. Vooralsnog helaas alleen beschikbaar voor premium gebruikers van ChatGPT. 

Ga naar Professor Podcast GPT.

Meer ‘Podcast van de Week’?

Alle ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie