Muziek & Merken met RA*W talent Joenis Jansen

In deze rubriek gaat Amp.Amsterdam in gesprek met jong talent uit de creatieve industrie over muziek & merken.

In iedere aflevering laten we een ander talent (vanuit de RA*W community) aan het woord, en dan vooral over zijn of haar muzikale invloeden en de link naar merken. Hoe kijken jonge talenten in de creatieve industrie naar muziek en geluid in advertising en branding? Welke merken bewonderen ze? En natuurlijk willen we weten wie hun favoriete artiest is.

In deze aflevering: Joenis Jansen, video producer bij Yune

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Joenis Jansen, 30 jaar en ik ben video producer bij Yune. Naast mijn werk ben ik actief als event producer en stagemanager voor verschillende evenementen van BureauPunt en voor het feest genaamd PARDON in de Parallel. PARDON is een open-minded club avond waarbij de UK muziek de ondertoon heeft (house, jungle, electro, breakbeat, techno, and 2-step/garage). Als er dan nog tijd over is host ik een online radio show genaamd LatchFM, hier duik ik in de diversiteit van de elektronische club muziek van over de hele wereld.

Welk merk bewonder je en waarom?
The New Orginals. Als je kijkt naar hoe The New Orginals hun reclames creëren en de lokale gemeenschap betrekken bij het productieproces, ben ik van mening dat ze een uitstekend voorbeeld vormen voor zowel gevestigde als opkomende merken. Ze weten lokale artiesten en muziekexperts in te zetten om hun reclamecampagnes op een levendige wijze tot uiting te brengen.

En Palace Skateboards. Mensen kennen het merk als een skateboard merk en is tevens befaamd om zijn opmerkelijke samenwerkingen met namen als Gucci, Y-3, Evisu, Oakley en Rimowa. De reclamecampagnes die gepaard gaan met deze samenwerkingen zijn on point: ze zitten voor met creativiteit en weten ze de kijker te raken met onverwachte elementen. In aanvulling op deze reclames blijft Palace Skateboards ook trouw aan zijn roots door nog altijd skateboardvideo's uit te brengen, wat naar mijn mening de essentie van het merk intact houdt - het blijft een skateboardmerk.

Als je denkt aan je favoriete merk - als het een theme song zou hebben, welke zou dat zijn?
Patta: Kool & The Gang – Summer Madness

Welk merk (nationaal of internationaal) onderscheid zicht door het gebruik van muziek te omarmen? Heb je een voorbeeld van een campagne waar dit uit blijkt?
Adidas staat erom bekend om muziek te integreren in hun reclamecampagnes. Ze hanteren vaak een tweeledige aanpak: enerzijds creëren ze regelmatig nieuwe nummers specifiek voor hun reclames, terwijl ze anderzijds vaak teruggrijpen naar bekende nummers of tijdloze klassiekers die direct herkenbaar zijn voor het grote publiek. Hiermee weten ze een krachtige identiteit te creëren die zowel het hedendaagse als het nostalgische aspect muziek benadrukt, en tegelijkertijd de emotionele impact van hun reclames versterkt. Deze benadering heeft niet alleen geholpen om hun merk te versterken, maar ook om een diepere verbinding te leggen met hun doelgroep. Hier wordt gebruik gemaakt van een oude classic (SL2 - On A Ragga Tip)

Wat is je favoriete artiest/band? Kun je uitleggen waarom?
Dit is echt een moeilijke vraag, want ja een artiest kiezen en een favorieten nummer, is lastig. Maar als ik moet kiezen, kies voor de artiest die ik recent het meest luister en een van mijn favorieten artiesten is Yussef Dayes. Een opmerkelijke drummer en lid van het jazzduo Yussef Kamaal samen met Kamaal Williams (Henry Wu). Op het enige gezamelijke album dat ze hebben gemaakt “Black Focus” staat mijn favoriete track genaamd “Strings Of Light”. De reden dat dit mijn favorieten nummer is, omdat je wordt meegenomen in het nummer. De krachtige aanwezigheid van Jazz-funk en Broken-Beat komt hierin op indrukwekkende wijze naar voren. De spontane uitstraling van het nummer is opvallend, waarbij naast de bas en drums ook de trompet en strijkers prachtig tot hun recht komen, wat een buitengewone gelaagdheid aan het geheel toevoegt.

Als je die artiest of band zou vergelijken met een merk; welk merk zou dat dan zijn?
Ik zal Yussef Dayes denk ik linken aan een kleding merk zoals Patta of Casablanca Paris, ook zie ik wel een samenwerking gebeuren met een rum merk zoals Havana Club of Appleton Estate.

Welk nummer neemt je terug naar een bepaald moment in je leven? Welk moment is dat en waarom is dat nummer er zo mee verbonden?
 Hudson Mohawke – Cbat

Dit doet me terugdenken aan ongeveer 2012, tijdens het 5 Days Off festival in Paradiso. The Gaslamp Killer stond op het programma en creëerde een verrassende overgang van Led Zeppelin's "Black Dog" naar Cbat. Dit moment was zo bijzonder en onverwachts , maar het werkte wonderbaarlijk goed! Sindsdien ben ik ook een enorme fan van The Gaslamp Killer, omdat hij zo goed is in het naadloos samenvoegen van diverse muziekgenres. Tijdens die periode hadden vrienden en ik onze eigen avond genaamd "Nightshift". Het was een tijd waarin de beat scene op zijn hoogtepunt was, en we draaiden tracks van artiesten zoals Mr. Carmack, Mono/Poly, Flying Lotus en Lunice, die later TNGHT vormde samen met Hudson Mohawke. Dit was een bewogen tijd met leuke ervaringen waaronder deze:

Video van Gaslampkiller tijdens 5 days off

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →